NRC Handelsblad Maandag 22 oktober & Dinsdag 23 oktober 2012

32

Distributie van buitenlandse kranten wordt gestopt in de vier noordelijke provincies

Le Monde komt alleen nog met de post

Vanaf vandaag zijn er
geen buitenlandse
kranten meer te koop in
het noorden. Ook nietin
Groningen. ,,Jk snap niet
hoe een universiteitsstad
dit kan toestaan.”

Door CHARLOTTE VAN ’TWOUT

GRONINGEN. In de leeszaal van de
bibliotheek in Groningen zitde Liba-
nese Arkeh Basem (51). Hij komt hier
al jaren de Arabische krant Al-Hayat
lezen. ,,Ik maak me zorgen om mijn
zus, die woont in Damascus. Neder-
landse mediabesteden te weinigaan-
dachtaan deoorlog, deze krant wel.”

Maar vanaf vandaag zijn buiten-
landse kranten zoals Frankfurter Allge-
meine Zeitung, The Financial Times, Le
Monde en El Pais niet meer verkrijg-
baar in het noorden van Nederland.
Niet meer in de bibliotheek, maar
ook niet meer in winkels. Distribu-
tiebedrijf Van Gelderen, dat hier als
enige de buitenlandse kranten en
opiniebladenleverde, beslootin Gro-
ningen, Friesland, Drenthe en Over-
ijssel te stoppen met de distributie.

,»Het werd te kostbaar”, legt direc-
teur Rob Alberts aan de telefoon uit.
,»De oplages van de buitenlandse ti-
tels zijn met de helft gedaald sinds de
crisis. En die oplage was natuurlijk al
heel klein, in vergelijking met Ne-
derlandse kranten.”

Landelijk verdeelt het distributie-
bedrijf dagelijks ongeveer 100.000
buitenlandse krantenexemplaren
over 800 verkooppunten. Alberts:
,»In de noordelijke provincies zaten
maar 60 verkooppunten, ze waren zo
dun gezaaid. We hebben de verliezen
nog lang gecompenseerd met de
Randstad, maar datlukt niet meer.”

Sowieso is de distributie van bui-
tenlandse kranten kostbaar. Ze kun-
nen bijvoorbeeld niet met de Neder-
landse kranten meegeleverd worden.
,wBuitenlandse titels komen pas mid-
den in de nacht aan, en die moet je
metdehand gaanverdelen enin pak-
ketten stoppen.”

Een vaste klant koopt — voor het laatst — een Bild bij de kiosk op de Grote Markt in Groningen. Vanaf vandaag zijn er in het noorden van het
land geen papieren buitenlandse kranten meer te koop. Foto Kees van de Veen

De opinietijdschriften, zoals The
Economist en Spiegel, worden voortaan
door Betapress geleverd, een zuster-
distributiebedrijf. Ze komen dan wel
een daglateraan.

Ondernemers staan voor een vol-
dongen feit. ,Jammer, maar niets aan
te doen”, vindt Tina Posthumus Pat-
tipeilohy (54) eigenaresse van de Kki-
osk op de Grote Markt. Ze heeft 31 ti-
tels in haar assortiment. De omzet
die ze misloopt valt wel mee. ,,IKk ver-
kochter perdagongeveer 10 0f 12,al-
lemaal aan vaste klanten. Die zijn er
natuurlijk wel van geschrokken.”
Onverkochte exemplaren gaf ze al-
tijd weer terug aan de distributeur,

die ze vervolgens weer terug geeft
aan de uitgeverij. Extra geld kosten
onverkochte kranten dus niet voor
de distributeur. Alberts: ,,Maar je
moet dat wel allemaal logistiek rege-
len, dat kost dus wel tijd en daarom
geld. Ook voor de winkeliers.”
Volgens hem heeft niet meer dan
een handvol winkeliers protest aan-
getekend. ,,Er stopten ook steeds
meer winkels als verkooppunt.”
Hans Nieuwenhuis (63), universi-
tair hoofddocent van de faculteit
Economie en Bedrijfskunde van de
Rijksuniversiteit Groningen, koopt
bijna elke dag de Frankfurter Allgemei-
ne(FAZ)bij dekiosk. ,,Een grof schan-

daal”, zegt hij aan de telefoon. ,Ik
snap totaal niet hoe een universi-
teitsstad dit kan toestaan. Je hebt
echt het idee dat je in de bush bush
bent. De universiteit zou hier iets te-
gen moeten doen.” Digitaal lezen is
voor hem geen optie. ,,Dat gedoe met
scrollen. Ik wil een papieren krant.”

In de bibliotheek van de universi-
teit zit student Bert Jan Brands (23),
hij is masterstudent internationale
journalistiek. ,,Ik lees de kranten da-
gelijks, maar allemaal online”, ver-
telt hij. ,,Heel handig, via mijn RSS
feed stroomt het zo binnen. Ik zou
nietanders willen.”

Wie toch nogde papieren krant wil

kunnenlezen, zounog wel een privé-
abonnement kunnen nemen. De
krant wordt dan per post bezorgd, en
komt volgens een woordvoerder van
PostNL minimaal één daglateraan.

In de bibliotheek staan voortaan
twee computers waar alle kranten
gratis online op te lezen zijn. De Li-
banese Basem Kkijkt bedenkelijk bij
dat plan. ,,Daar ben ik niet zo handig
in.” Maar ook hij snapt de beslis-
sing. ,,Vroeger moest ik vaak wach-
ten op de krant, maar nu ben ik de
enige die hem nog leest. En als mijn
satellietschotel is gemaakt, kom ik
minder. Dan volg ik het nieuws weer
op tv.”

Advertentie

Adverteerders opgelet:

Dit is Robert. Robert beslist voor zijn bedrijf. Zijn handtekening gaat vaak onder

bedragen die groter zijn dan 300K. Voor Robert is NRC onmisbaar. Robert is voor zijn bedrijf onmisbaar. Zijn inkomen is daarom

hoog. NRC Media weet alles, nou ja, bijna alles van beslissers zoals Robert. Waarin ze geinteresseerd zijn. En hoe u bij deze doelgroep de

beste resultaten behaalt met onze innovatieve media-aanpak. Wilt u uw bedrijf, merk, dienst of product verbinden aan deze doelgroep?
Verstandig! Neem contact op met NRC Media. Ga naar nrcmedia.nl/zakelijk

NRC Handelsblad Maandag 22 oktober & Dinsdag 23 oktober 2012

33

‘Murdoch wil Los
Angeles Times kopen’

LOS ANGELES. Rupert Murdochs me-
diabedrijf News Corp wil de grote
Amerikaanse kranten de Los Angeles
Times en The Chicago Tribune kopen.
Dat meldt de Los Angeles Times. News
Corp noemt de berichten echter ‘vol-
komen onnauwkeurig’. Tribune Co,
huidige eigenaar van de kranten, is
bijna failliet.

De overnamegesprekken zouden
in een vroeg stadium zijn, en er zijn
ook ook nog andere gegadigden. Bij-
voorbeeld Aaron Kushner, de voor-
malige prentbriefkaartenmagnaat
die onlangs de Orange County Register
en zes andere kranten kocht.

News Corp bezit in de VS onder
meer de kranten The Wall Street Jour-
nal en The New York Post en de televi-
siezenders van FOX, onder meer in
Chicago en Los Angeles. De overna-
me zou in strijd zijn met de Ameri-
kaanse mededingingsregels, die het
gecombineerde bezit van kranten en
tv-zenders in één markt verbiedt. De
toezichthouders zouden in dit geval
echter de overname willen tolereren,
zoals de combinatie Los Angeles Times
en KTLA-TV Channel 5 nu ook wordt
getolereerd. Murdoch wil News Corp

volgend jaar splitsen in een televisie-
en vermaaksbedrijf (inclusief de Fox-
zenders en filmsstudio 20th Century
Fox) en een krantenbedrijf.

Tribune Co en News Corp hebben
al banden met elkaar. Van de
drieéntwintig tv-zenders die Tribu-
ne Co bezit, worden er negen gevuld
door FOX. Ook drukt de Los Angeles
Times de zuidwestelijke edities van
The Wall Street Journal.

Amerikaanse kranten kampen
met flinke oplagedalingen en terug-
lopende advertentie-inkomsten.
Murdoch bevestigde onlangs echter
zijn geloof in papieren media: ,,De
gedrukte pers zal nog heel lang bij
ons blijven.”

Murdochs News Corp is negatief
in het nieuws door een afluister-
schandaal bij de inmiddels opgehe-
ven Britse krant News of the World. De
Australische mediamagnaat stookte
onlangs het vuurtje weer op door via
Twitter zijn afluisterslachtoffers uit
te maken voor ‘scumbag celebrities’
(sterrentuig). Daarna beschuldigde
hijacteur Hugh Grant—ook slachtof-
fer—van hetin de steek laten van zijn
liefdesbaby.

BBC-top niet
in reportage
misbruik Savile

ROTTERDAM. Deleiding vande
BBC weigert zelf te verschijnen in
dereportage die het tv-program-
ma Panorama vanavond uitzendt
over de zedenzaak rond BBC-pre-
sentator Jimmy Savile.

George Entwistle, directeur
van de Britse publieke omroep,
moetzich morgen verantwoor-
den voor het Britse Lagerhuis. Hij
achthetnietverstandig om zich
vlak hiervoor reeds uit te spreken
in een eigen programma.

De Britse publieke omroep is
ernstiginverlegenheid gebracht
door de onthullingen over Savi-
le’s decennialange misbruik van
minderjarige meisjes. Vorigjaar
verhinderdedeleiding nogde
uitzending van een Newsnight-re-
portage over de zaak.

De politie heeft meer dan twee-
honderd slachtoffers gehoord in
dezedenzaak. Hoewel Savile—
presentator van Top of the Pops en
Jim’llFix It—vorigjaar op 84-jarige
leeftijd overleed, heeft de politie
de zaak toch heropend, omdat
verschillende betrokkenen nog
inleven zijn.

BUITENLAND

Spaanse krant El Pais maakt
winst, maar moet toch snijden

De Spaanse krant El Pais
verkeert in zwaar weer:
van de 450 journalisten
worden er 150 ontslagen.
Lezers lopen weg, maar
vooral de bankschuld van
het bedrijf is de oorzaak.

Door onze correspondent
MERIJN DE WAAL

MADRID. Doorgaans staan journa-
listen graag met hun naam in de
krant, zeker als hun artikel op de
voorpagina belandt. Maar veel ver-
slaggevers van de Spaanse krant El
Pais hebben die ijdelheid tijdelijk
opzijgezet. Het valt niet meteen op,
maar boven een deel van de artike-
len staat al dagen geen auteurs-
naam. Vrijdag bijvoorbeeld telde de
voorpagina vier stukken, waarvan er
maar één onder naam.

De redactie protesteert zo tegen
een ingrijpende reorganisatie. Bijna
150 redacteuren (op een totaal van
450) worden ontslagen. De achter-
blijvers willen hun solidariteit to-
nen en hun woede uiten over de
hoofdredactie en de leiding van uit-
gever Prisa. Ook een staking wordt
overwogen.

Het centrumlinkse dagblad (ge-
middelde oplage: 473.000) heeft in
de 36 jaar van zijn bestaan nimmer
rode cijfers geschreven. Ook in het
economisch zeer moeilijke eerste
halfjaar van 2012 bleef het winst
maken. Dat het nu toch fors moet
snijden, komt omdat moederbedrijf
Prisa wankelt. Dit werd opgebouwd
rond vlaggenschip El Pais, maar
groeide uit tot een miljardencon-
cern met sportkranten, radiostati-
ons en televisiezenders.

Toen het nog economisch goed
ging in Spanje nam Prisa een schul-
denlast van bijna 5 miljard euro op
zich. Nu krijgt het bedrijf die niet
meer geherfinancierd. Het kreeg in
2010 een kapitaalinjectie van de
linkse Duits-Amerikaans miljardair
en durfkapitalist Nicolas Berggriin.
Dat mocht niet baten: inmiddels is
Prisa in handen van de banken die

El Pais telt slechts tien journalisten die onder de 30 jaar zijn.

hun geld terug willen zien.

Zij dringen nu aan op hard ingrij-
pen. De redacteuren van El Pais vin-
den dat Prisa-topman Juan Luis Ce-
bridn hen niet goed verdedigt. Inte-
gendeel. Cebridn, in 1976 medeop-
richter van de linkse krant, zou zich
hebben uitgeleverd aan het grootka-
pitaal. Hij streek vorig jaar een sala-
ris op van 13 miljoen euro —on-
danks het verlies van 450 miljoen
euro dat Prisa over 2011 leed. Cebri-
ans jaarloon komt overeen met twee
maanden reclame-inkomsten van El
Pais. En er zouden een jaar lang 400
redacteuren betaald van kunnen
worden. Dat hij de ontslaggolf ver-
dedigde met de stelling ,,dat we dit
goede leven niet kunnen volhou-
den”, viel op de redactievloer slecht.

De topman meent dat de redactie
te grijs is. Ze telt slechts tien journa-
listen onder de dertig, terwijl er 189
boven de vijftig zijn, rekende hij
voor. De gemiddelde leeftijd ligt op
53 jaar. Dit terwijl, aldus Cebridn,
»een journalist boven de vijftig al
bejaard is”. Schrijfster Elvira Lindo
reageerde op die sneer door in haar
column een opsomming te geven
van artiesten, wetenschappers en
schrijvers die juist na hun vijftigste
hun top bereikten.

Veel meer Spaanse titels verkeren
in slecht weer. Bedrijven kopen min-
der advertentieruimte. Spanjaarden
lopen in deze crisistijd minder vaak
langs de kiosk. Intussen blijven
kranten een groot deel van hun ko-
pij gratis weggeven op hun website.

Cebridn bepleit nu een nieuwe web-
strategie.

De aartsconservatieve dagbladen
Abc en La Razdn zouden willen over-
leven door een fusie aan te gaan. Het
centrumrechtse El Mundo zette deze
zomer 142 man op straat, onder wie
de halve economieredactie. En in fe-
bruari werd het linkse Publico opge-
doekt.

Volgens de journalistenvakbond
bedreigt de krantencrisis de demo-
cratie, omdat de macht niet langer
gecontroleerd kan worden. Maar de-
ze controle haperde ook al in econo-
misch betere tijden. Veel kranten
zijn nauw gelieerd aan partijen en
belangengroepen. Het levert nogal
voorspelbare journalistiek op: 60k
een reden dat lezers weglopen.

El Pais verdedigt van oudsher de
centrumlinkse arbeiderspartij
PSOE, maar raakte met de vorige so-
cialistische premier Zapatero (2004-
2011) gebrouilleerd. Dit nadat Zapa-
tero bevriende journalisten een ei-
gen mediaconcern liet opzetten en
dit vervolgens bevoordeelde bij li-
centie-uitgiften. Dat ging ten koste
van Prisa, dat een rivaliserende fac-
tie binnen de PSOE steunde: de
kliek rond oud-premier Gonzilez.

Toen Zapatero vorig jaar politiek
verzwakte, gaf El Pais hem graag
het laatste zetje. Gonzdlez schreef
met Cebridn een opiniestuk waarin
ze Zapatero opriepen vervroegde
verkiezingen uit te schrijven. Bin-
nen een week deed de premier dit
ook.

ZAP

Stef Biemans ontmoet een Vietnamees in ‘Stefpacking’ (VPRO)

Televisie over televisie

Door HANS BEEREKAMP

R ond negen uur afgelopen vrijdag was er op elke televisie-
zender van de publieke omroep een programma te zien,
waarin mensen van de televisie het over televisie hadden.

Datis ook precies het belangrijkste bezwaar tegen het nieuwe
mediaprogramma De kunst van het maken (VARA), waarin Claudia
de Breij op zichzelf aardige en soms sprankelende gesprekken
voert met relevante gasten. Daartegenover op Nederland 3 ont-
ving Twan Huys in College Tour (NTR) zijn ex-collega Sonja Ba-
rend op het oude nest, debatcentrum De Rode Hoed. Sonja vond
het bij het passeren van de reportagewagens en hun kabels weer
ouderwets ,lekker naar televisie ruiken.”

We weten niet waar het op datzelfde moment naar rook in
theater Carré, maar mijn vermoeden is eigendunk. De hele ster-
renhemel van Hilversum was daar neergedaald voor de uitrei-
king van de Gouden Televizierring, in een goed geproduceerd

gala, dat een betere zaak waardig zou

Confucius zijn. Want wat voor waarde moeten

: fad we hechten aan een prijs die onder ta-
Vlt.ldt MEISJES  elijk willekeurige condities via sms
mlslukte en internet wordt toegekend? Geluk-
. . kig werd The Voice of Holland de terech-
J OngetJ €s te winnaar. De innovatieve talenten-

jacht trok op datzelfde tijdstip op
RTL4 meer kijkers (bijna 2,5 miljoen)
dan de drie publieke netten bij elkaar opgeteld.

Misschien moet de NPO iets minder naar zijn eigen navel sta-
ren en iets meer naar de samenleving en de wereld. Dat gebeurt
nu vooral op zondag, bijvoorbeeld met de sterk gestarte niecuwe
serie Langs de grenzen van Turkije (VPRO). Ook interessant is de po-
ging om eerder op de avond een kindervariant te maken van Me-
tropolis, een blik op het alledaagse leven in verschillende landen.
Aan de eerste aflevering van Stefpacking (VPRO) moest ik erg wen-
nen, maar misschien ben ik het zicht kwijt op het bevattingsver-
mogen van moderne kinderen.

Presentator Stef Biemans zet een pet met enorme zonneklep
op en gaat raar praten. Hij vraagt zich hardop af waarom Vietna-
mese kinderen de braafste van de wereld zijn, en vindt een ver-
klaring in het boeddhisme. Maar waarom komen de dochters
van een luie vader met vieze nagels niet in opstand als hij ze uit
werken stuurt om loten te verkopen? De man is verachtelijk ge-
filmd, met een vertekenende groothoeklens van onderen.

Dat komt door meneer Confucius, die verschil maakt tussen
,mensen met en zonder een piemel”. Meisjes zijn in Vietnam
mislukte jongetjes, vandaar. Gelukkig vindt Stef een meisje van
8 dat tientallen jongetjes kungfules geeft. Eind goed, al goed.

UITGESPROKEN

Ik zie het eigenlijk als mijn werk

datik de hele tijd een camera op
me heb gericht. Ik ben er noglang
niet klaar mee.

Realitysoapster Michael van der Plas,
de vader van Barbie’s baby.

KIJKCIJFER

Het Gouden Televizier-Ring Gala 2012 werd vrijdagavond
goed bekeken op Nederland 1. Ondanks de hevige con-
currentie van talentenshow The Voice of Holland op RTL4,
schakelden er bijna 1,8 miljoen mensen in op het gala,
35.000 meer dan in 2011. The Voice of Holland won de
Gouden Televizier-Ring. De show, die vorig jaar ook con-
curreerde met het gala, bleef stabiel met 2,5 miljoen Kij-
kers. De afterparty van de Televizier-Ring, gepresenteerd
door Jort Kelder, trok ruim 1,1 miljoen kijkers.



	32-33 22-10-2012 1ste editie NRC Maandag Media  [2] -/-

		2012-10-19T14:13:38+0200
	Preflight Ticket Signature




